Druhý pražský hrad na soutoku Vltavy a potoka Botiče je jedno z nejpamátnějších a nejmagičtějších míst českých dějin. Kdekdo zná proslulé báje a pověsti o osvícené kněžně Libuši a její oslavné věštbě, o hrdinském skoku Šemíkově nebo o reku Bivojovi a jeho silných pažích. Archeologické, numismatické a písemné prameny však vyprávějí příběh poněkud odlišný. Pojďme si udělat malou procházku po Vyšehradu a připomenout si, co o pevnosti nad Vltavou skutečně víme.
Nejstarší dějiny
Podle posledních výzkumů vznikl Vyšehrad až v průběhu poslední třetiny 10. století, tedy zhruba o století později než Pražský hrad. Doposud nejstarším dokladem hradiště jako významného státního centra jsou mince Boleslava II., ražené v tamější mincovně od osmdesátých let 10. století. Důvod zbudování Vyšehradu není přesně znám, uvažuje se o jeho výstavbě v souvislosti s nutností umístit zde vojska, jejichž počet začal v Praze vzrůstat spolu s územními ztrátami českého státu. Význam měla určitě i potřeba ochrany rodící se sídelní aglomerace na vltavském pravobřeží. Původní vzhled jednoho z nejznámějších hradišť v Čechách byl výrazně změněn výstavbou gotické, a zvláště pak barokní pevnosti, které zásadně přetvořily konfiguraci terénu. Z tohoto důvodu není znám přesný rozsah prvotního hradiště. Většinou se uvažuje o ploše 9 - 10 hektarů a přibližně trojúhelníkovité dispozici, která byla původně užší, než jak se jeví dnes. V rámci raného středověku dosáhl Vyšehrad největšího významu až v poslední třetině 11. století a v první polovině století následujícího. Kníže a první český král Vratislav II. (jakož i několik jeho nástupců) si ho totiž zvolil za panovnické sídlo.
Dávné památky
Nejstarší kamenné vyšehradské stavby jsou až na jednu výjimku patrné pouze v základech nebo nejsou vidět vůbec. Onou výjimkou je rotunda sv. Martina, na kterou narazíte za barokní Leopoldovou bránou. Vzácná památka pochází patrně z konce 11. století, vyloučit ovšem nelze ani časnější datování. Každopádně jde o nejstarší (i když několikrát přestavovanou) stojící stavbu v areálu vyšehradské pevnosti. Kostel měl celkem barvitý osud - sloužil jako prachárna, skladiště nebo obydlí chudiny. Jeho dnešní podoba je výsledkem opravy a obnovy z konce 19. století. Další významnou církevní stavbou byla bazilika sv. Vavřince z druhé poloviny 11. století. Základy její trojlodní dispozice si můžete prohlédnout při budově Starého děkanství (čp. 14). Největší rarita se však ukrývá ještě hlouběji. Při archeologickém výzkumu v šedesátých letech minulého století byly pod základy kostela sv. Vavřince objeveny fragmenty starší sakrální stavby, která byla založena na půdorysu rovnoramenného kříže s rozpětím ramen 15 - 17 metrů. Jde o nejstarší doloženou stavbu na Vyšehradě. Posledním známým církevním objektem byla románská bazilika sv. Petra, předchůdkyně dnešního kapitulního chrámu. Její zbytky jsou dnes návštěvníkům skryty pod podlahou současné novogotické dominanty hradu. Spojení knížecího sídla, lokalizovaného do jihozápadního, nejlépe chráněného cípu hradiště, s církevním okrskem v okolí svatopetrské baziliky zajišťoval románský kamenný most, jehož část je dnes také zpřístupněna.
Od Karlovy rezidence po barokní citadelu
Korunovací Vladislava II. v roce 1140 skončila nadřazenost tohoto sídla nad Pražským hradem. Význam Vyšehradu znovu pozvedl až Karel IV., který k němu byl vázán silným poutem přemyslovské tradice, k níž se programově hlásil. Velkolepá přestavba navazující nepochybně na založení Nového Města pražského učinila z Vyšehradu prvořadý výstavný objekt, hrající důležitou roli i v korunovačním řádu českých králů. Přestavba Karla IV. respektovala staré rozdělení dispozice na dvě části. Vnější dostala nové opevnění tvořené hradbou se čtverhrannými věžemi, jemuž na jihovýchodě dominoval výrazný objekt hlavní brány Špička. Její mohutné obdélné těleso, ve středu obsahující průjezd, bylo ukončeno hrázděným polopatrem se štíhlými arkýřovými věžičkami, které zřejmě daly bráně jméno. Z monumentální stavby se do dnešních dnů dochovalo jen torzo dolních částí portálu s patrnou drážkou pro padací mříž a přízemní místnost, ve které dnes sídlí informační centrum. Ve vnější části areálu přibyl ke starším kostelům sv. Martina a sv. Vavřince nový kostelík Stětí sv. Jana a další, většinou hospodářské stavby. Zcela přestavěn byl i kapitulní chrám sv. Petra a Pavla.
Vlastní, hradbou opevněný a značně rozlehlý vnitřní palácový okrsek v rozsahu původní akropole obsahoval nejméně čtyři palácové budovy. Na hraně skály nad řekou se dodnes dochovala zřícenina pětiboké stavby zvané Libušina lázeň, která nesporně hrála roli při kontrole provozu na Vltavě a nejspíše obsahovala i zařízení umožňující vytahovat náklad přímo z lodí či vodu z řeky. Nebývalý rozsah a výstavnost Karlova palácového komplexu nepochybně vyplynuly z výjimečného postavení, které neslavnější český král v rámci státní ideologie Vyšehradu přisoudil.
Za husitských válek byl hrad vydrancován a pobořen. Jeho hradby utrpěly škody i při dvojím dobývání Prahy Švédy v letech 1639 a 1648. Zašlá sláva královského sídla byla obnovena až ve druhé polovině 17. století, kdy se začal proměňovat v barokní pevnost s vojenskou posádkou. Tato třetí (a k předchozím dvěma velmi necitlivá) stavební etapa dala Vyšehradu jeho současnou podobu. Vyvýšený areál citadely svírala nejprve pětice mohutných cihelných bastionů, doplněná pozdější dvojicí bašt předsunutého hornwerku (dva polobastiony chránící vstup) při Táborské bráně. V roce 1670 se stala součástí opevnění také výše zmíněná Leopoldova brána. Stavební vývoj pevnosti byl dokončen v průběhu 19. století, kdy do podoby Vyšehradu výrazně zasáhla výstavba národního pohřebiště se Slavínem a další romantické úpravy, například stavba novogotické budovy nového proboštství podle plánů pražského stavitele Josefa Niklase. Nejcitelnější změnou byla přestavba kostela sv. Petra a Pavla taktéž v novogotickém slohu podle návrhu J. Mockera a F. Mikše. V rukou vojenské správy zůstal hrad do roku 1911, kdy byl předán městu.
Současnost
Vyšehrad počátku 21. století nabízí návštěvníkům bohaté kulturní a vlastivědné zážitky stejně jako možnost odpočinku a poklidného rozjímání. Současné rozsáhlé parkové úpravy vnitřních prostorů vhodně doplňují nádherné výhledy z koruny barokních hradeb, které byly zpřístupněny okružním chodníkem. Všudypřítomnou mystiku národní památky si můžete okořenit prohlídkou zajímavých stálých expozic, které správa Vyšehradu nabízí. Kromě již uvedené baziliky sv. Vavřince jde v první řadě o výstavu v Cihelné bráně s názvem Pevnost Vyšehrad v dějinách pražského opevnění. Odtud je možný vstup do kasemat s jedinečným sálem Gorlice, kde se nacházejí originální barokní skulptury z Karlova mostu. Jmenovitě například socha sv. Vojtěcha od F. M. Brokofa nebo socha sv. Ludmily s malým synem Václavem od M. B. Brauna. S dalšími kapitolami z dějin pevnosti se seznámíte po zhlédnutí expozice Historické podoby Vyšehradu ve zrenovovaném objektu gotického sklepa, který najdete poblíž vyšehradské galerie.
Tichou vzpomínku můžete věnovat slavným českým velikánům na vyšehradském hřbitově. Jeho nejznámější součást, hrobka Slavín, byla zbudována v letech 1889 - 1893. Iniciátory Pantheonu byli vyšehradský probošt Mikuláš Karlach a smíchovský starosta Petr Matěj Fischer. Ten také stavbu financoval a věnoval ji do užívání vlasteneckému spolku Svatobor. Projekt monumentální hrobky vypracoval architekt Antonín Wiehl, sochařskou výzdobu provedli Josef Mauder (okřídlený génius na rakvi hlavního pylonu) a Václav Levý (Kristus na kříži). Na první pohřeb ale hrobka čekala ještě osm let po dokončení. V roce 1901 zde byl jako první pochován básník Julius Zeyer. Celkem bylo až dodnes do Slavína uloženo 54 osobností, jako zatím poslední dirigent Rafael Kubelík v roce 1996.
Působivou součástí Vyšehradu je čtveřice nepřehlédnutelných soch v parku před bazilikou - nádherné Myslbekovo dílo původně stojící při stranách Palackého mostu (kde bylo spojeneckým náletem z konce války poškozeno). Skulptury vesměs znázorňují scény ze starých pověstí českých, ve kterých účinkují například Přemysl s Libuší nebo Ctirad a Šárka. Za hřbitovem na opačné straně od hlavního vyšehradského chrámu stojí další zajímavá socha. Jde o kopii jezdecké sochy sv. Václava od J. J. Bendla z let 1678 - 1680, která byla původně (do roku 1879) umístěna na Václavském náměstí. Originál je dnes vystavený v Lapidáriu Národního muzea. Vyšehradskou kuriozitou a tak trochu záhadou je Čertův sloup. Ve skutečnosti se jedná o tři vzájemně o sebe opřené části různých sloupů nejasného původu a účelu, opředené řadou pověstí. Nejprve ležely na hřbitově kostela Stětí sv. Jana, poté v kostele sv. Petra a Pavla, dnes je najdete v Karlachových sadech. Hornina (biotit - amfibolický granodiorit), ze které jsou sloupy zhotoveny, pochází z dolního Posázaví, což znamená, že výroba sloupů a jejich doprava na druhý pražský hrad představovaly mimořádně náročný počin, který dokládá zručnost dávných kameníků a zasluhuje náš obdiv. Po mnoha výzkumech se zdá nejpravděpodobnější, že sloužily jako dříky sloupů v kostele Stětí sv. Jana.
Bájný Vyšehrad, svědek staré slávy, sídlo českých knížat i králů, stále vyvolává (i přes novodobé úpravy a „moderní" využití) silnou představu dávných věků. V roce 1962 byl jeho areál vyhlášen národní kulturní památkou. V roce 1991 byla část majetku navrácena vyšehradské kapitule a zbylé budovy vlastní a spravuje magistrát prostřednictvím samostatné kulturní organizace Správa národní kulturní památky Vyšehrad.
Jan Pomykal
Foto: CzechTourism, NKP Vyšehrad a Jan Pomykal